Vārda dienas: Ulvis, Uldis, Sandis, Sandijs , Nērika, Neringa, Nida, Nigra, Sando, Sandus, Sanduss, Sendijs, Uldriķis, Ulfs, Ulvars, Ulvija, Ulvita

Dramaturģe Lelde Stumbre par savu saistību ar skolu jeb skolotājs pie loga

Ar skolu un mācīšanos esmu saistīta trijos dažādos veidos. Pirmkārt, protams, pati esmu bijusi gan skolniece, gan studente. Pie tam, lai cik dīvaini – ļoti labi atceros tieši savus skolas mācību gadus Rīgas 5. vidusskolā. Tagad diezgan pierasta lieta ir mainīt skolas vai katru gadu, bet toreiz mēs vienā skolā mācījāmies visus 11 gadus un skola patiešām kļuva par otrajām mājām. Varbūt tieši tādēļ labi atceros gan skolotājus, gan vēl joprojām satiekos ar saviem klasesbiedriem.

Studentu gadi pagāja Maskavā, kur mācījos Literatūras institūtā un tā bija liela veiksme. Pat pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados, kad tur mācījos, Literatūras institūts bija demokrātiska un pat nedaudz brīvdomīga mācību iestāde.

Nākamā pieredze saistībā ar skolu sākās tad, kad sāka mācīties mani bērni. Būtībā vecākiem tā ir otra reize, kad viņi apmeklē skolu, jo, protams, jāpalīdz bērnam gan sabiedriski, gan mācību procesā. Jāsatiekas ar skolotājiem un enerģiskākie vecāki, pie kuriem es diemžēl nevaru sevi pieskaitīt, ņem visai dzīvu dalību skolas dzīvē. Tomēr es piepeši sapratu, ka skola tiešām ir mainījusies – daudz kas mācību procesā ir citādāk, nerunājot nemaz par to saturu, un citādāki ir arī skolotāji. Izaugusi jauna skolotāju paaudze, kuri sapratuši, ka mācības ciešāk jāsaista ar reālo dzīvi un tas būs ieguvums visiem – gan skolēniem, gan skolotājiem.

Trešā saistība – pedagoga darbs. Es kļuvu par pasniedzēju Rakstnieku savienības organizētajā Literatūras akadēmijā, dramaturģijas kursam, un uz savas ādas izjutu, ko nozīmē – būt skolotājam. Dažreiz man likās – varbūt visiem vecākiem vajadzētu organizēt tādus kursus – teiksim, mēnesi pamēģini būt skolotājs, stāvēt klases priekšā un kaut ko iemācīt. Tā ir ļoti vērtīga pieredze, lai labāk izprastu gan mūsdienu bērnus, gan skolotāju darba specifiku, grūtības un arī gandarījumu.

Ikdienā cilvēks par to, saprotams, nedomā, tomēr – viņš visu laiku mācās. Mācās mazas, ikdienišķas lietas, mācās apgūt jaunu profesiju, mācās sadzīvot ar apkārtējo pasauli. Un pamatu šim mācību procesam ielikusi skola.

 

Show Buttons
Hide Buttons