Princips | Principa pamatojums |
Tūlītējs vērtējums | Vērtējums tūlīt pēc darba nodošanas vai atrunātajā laika posmā (piemēram, 3 dienas, nedēļa u.c.), nodrošinot atgriezenisko saiti: darba analīzi un izvērtējumu (ne tikai novērtējumu ballēs, bet arī analīzi un argumentāciju, lai: izglītojamais nenostiprinātu pieļautās kļūdas un tās neatkārtotu; lai nezustu motivācija tiem, kuriem izteikta ir ārējā motivācija; netiktu kavēta izglītojamā kritiskās, refleksīvās domāšanas un paškontroles attīstība. |
Konfidencialitāte | Vērtējums tiek publiskots (t.i., visai klasei/grupai dzirdot) vispārinātā veidā, atklājot galvenās tendences, problēmas, visbiežāk pieļautās kļūdas, nenosaucot izglītojamos vārdā vai uzvārdā; par vērtējumu pedagogs runā tikai ar izglītojamo vai citām personām atbilstoši profesionāliem mērķiem. |
Individuāli veikta analīze | Saruna ar izglītojamo, kurā konkrētā izglītojamā mācīšanās rezultāti tiek salīdzināti ar viņa paša iepriekšējiem rezultātiem, lai parādītu attīstības dinamiku, tā nostiprinot izglītojamā pašvērtējumu un mācīšanās motivāciju; analizē darbu/darbus, rezultātus, nevis vērtē (kritizē) izglītojamā personību. |
Piemērots darba analīzes veids | Ievēro attīstības posma īpatnības; psiholoģiskās iezīmes, piemēram, atbalstoša attieksme pret trauksmainu bērnu. |
Vērtējuma pamatojums | Izmanto salīdzinājumu ar konkrētā izglītojamā iepriekšējiem rezultātiem, nevis salīdzina ar citu izglītojamo rezultātiem; veido dialogu ar izglītojamo, lai veicinātu izglītojamā kritiskās domāšanas prasmes, kā arī savstarpējo uzticēšanos. |
Pozitīva virzība | Vērtējumu pamato pozitīvā gaisotnē, lai novērstu nevēlamu psiholoģisko spriedzi; analīzi un izvērtējumu sāk ar sasniegumiem, nevis pieļautajām kļūdām; nepieciešams atrast arī pozitīvo paveiktajā, lai rosinātu izglītojamos uzlabot savus darba rezultātus un noticēt saviem spēkiem; analīzi pabeidz ar pozitīvu, rosinošu domu, tā sekmējot pedagoģisko optimismu, ticību izglītojamā spējām un iespējām, lai rosinātu un aktivizētu viņu uz turpmāko aktivitāti/darbību mācību procesā. |
Atgriezeniskā saite sastāv no diviem komponentiem:
- ārējā – pedagoga vērtējuma;
- iekšējā – izglītojamā pašnovērtējuma.
Abiem komponentiem ir liela nozīme pašapliecināšanās, pašizpausmes vajadzību īstenošanā. Vēlamā atgriezeniskā saite ir tāda, ka abi iepriekš minētie vērtējumi sakrīt, pretējā gadījumā rodas emocionālais diskomforts, kas neļauj pilnībā apmierināt pašapliecināšanās vajadzības.